بازاریابی شبکه‌ای چیست | تبلیغ | کانون تبلیغاتی | کانون آگهی و تبلیغات افق اندیشه
32501
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-32501,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,paspartu_on_bottom_fixed,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

بازاریابی شبکه ای چیست

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

اشتراک گذاری در

بازاریابی شبکه‌ای یکی از مدل‌های بازاریابی و تجارت است که از سال ۱۳۹۰ وارد ایران نیز شد و حتی جنبه قانونی پیدا کرد، بازاریابی چند سطحی یا شبکه‌ای بود. مدل فروش بازاریابی شبکه‌ای که شباهت‌هایی به مدل‌های شرکت‌های هرمی داشت موردبحث و مناقشات فراوانی بود و عده‌ای نیز باهدف کسب درآمد فراوان به این کسب‌وکار وارد شدند اما بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ چگونه کسب درآمد می‌کند و مسائل قانونی و شرعی پیرامون آن به چه صورت است؟ برای یافتن پاسخ سؤالات بالا در مقاله بازاریابی شبکه ای چیست با کانون تبلیغاتی افق اندیشه همراه باشید.

 

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

 

برای آشنایی با بازاریابی شبکه‌ای که یکی از تکنیک‌های بازاریابی به‌حساب می‌آید، به ترتیب به موارد زیر توجه کنید.در بازاریابی شبکه‌ای، شما تعدادی از اجناس را از یک شرکت می‌خرید و به هر کس، در هر جا که می‌توانید می‌فروشید و بابت این فروش، پورسانت دریافت می‌کنید.تفاوت این روش با ویزیتوری معمولی که همه می‌شناسیم این است که شما می‌توانید چندنفری را (به‌عنوان زیرمجموعه) انتخاب کنید، تا آن‌ها هم تعدادی از محصولات آن شرکت را بفروشند. شما بابت فروش زیرمجموعه‌های خود، به‌صورت جداگانه پورسانت دریافت می‌کنید.در نتورک مارکتینگ هرچه زیرمجموعه‌های -فعال- بیشتری داشته باشید، بیشتر سود می‌کنید.بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) یا بازاریابی چند سطحی نوعی بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌باشد.به زبان ساده و عمومی، بازاریابی دهان‌به‌دهان روشی از فروش است که افراد، خودشان یک محصول را به یکدیگر توصیه می‌کنند

بازاریابی چند سطحی (Multi Level Marketing)  یک استراتژی بازاریابی فروش مستقیم است که در آن بازاریاب علاوه بر پاداشی که بابت فروش مستقیم محصول دریافت می‌کند بابت فروش افرادی که توسط او استخدام‌شده‌اند نیز درآمد کسب می‌کند. افرادی که توسط بازاریاب استخدام‌شده‌اند “زیرمجموعه” او نامیده می‌شوند و شخص بازاریاب بابت فروشی که زیرمجموعه‌های او داشته‌اند نیز پاداش دریافت می‌کند. این زیرمجموعه‌ها می‌توانند تا چند سطح نیز ادامه داشته باشند. فرد بازاریاب با داشتن زیرمجموعه‌های بیشتر می‌تواند سود بیشتری کسب کند.

 

بازاریابی شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟

 

در این مدل از فروش، بازاریاب علاوه بر این‌که مستقیماً محصول خود را با استفاده از نمونه کالاها به مشتری نهایی می‌فروشد باید دیگر مشتریان را تشویق کند تا به مجموعه فروشندگان شرکت بپیوندند. اساس کار بازاریابی شبکه‌ای فروش محصول توسط مشتریان راضی از محصول است. بنیاد بازاریابی شبکه‌ای بر رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتریان است. از همین رو محصولاتی که در بازاریابی شبکه‌ای به فروش می‌رسند باید کیفیت بالایی داشته باشند.اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه‌ای موفق باشد به‌صورت نظری می‌تواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.

 

بازاریابی شبکه ای

 

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی

 

به نقل از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تفاوت این دو روش این است که در شرکت‌های هرمی هیچ کالا یا خدمات ملموسی خریداری نمی‌شود. اعضا باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند و متعهدند که افرادی را نیز به شرکت معرفی کنند و آن افراد نیز باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند.اما در بازاریابی شبکه‌ای در اولویت اول، بازاریاب باید محصول خود را بفروشد و در اولویت دوم باید زیرمجموعه‌هایی را برای خودش پیدا کند که آن‌ها هم بتوانند بفروشند.

 

ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه‌ای، واقعیت یا توهم؟

 

به آمار زیر (منقول از ویکی پدیا و اکونومیست) دقت کنید:

شرکت Amway’s: در کشور انگلیس، تنها ۱۰ درصد از بازاریاب‌های این شرکت بزرگ بازاریابی شبکه‌ای در ایالات‌متحده و جهان، توانسته‌اند درآمدی داشته باشند و از بین ۳۳ هزار بازاریاب این شرکت، ۰٫۳ درصد از بازاریاب‌ها درآمدی معادل با درآمد معمول و متوسط جامعه داشته‌اند.

شرکت Mona Vie’s: فقط یک درصد از بازاریاب‌های این شرکت توانسته‌اند سود دریافت کنند (۲۰۰۷).

بازاریابی شبکه‌ای در آمریکا: در سال ۱۹۹۸ درآمد سالانه‌ی بیش از ۹۰ درصد از فروشندگان آمریکایی شاغل در شرکت‌های شبکه‌ای کمتر از سالانه ۵ هزار دلار بود. رقمی بسیار کمتر از کمترین درآمد لازم برای امرارمعاش در آمریکا.

و (ازاین‌دست آمارها را در گوگل جست‌وجو کنید بسیار است).

درصد بسیار زیادی از افرادی که در بازاریابی شبکه‌ای فعال هستند درآمد پایینی دارند. حال ممکن است برخی از افراد اذعان کنند که خب این به دلیل تلاش ناکافی آن‌هاست، این طبیعی ست که عده‌ای که تلاش نمی‌کنند و به طبع آن موفق نمی‌شوند زیادند.اما نکته اصلی اینجاست که بسیاری از افراد هنگام جذب در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، به آن‌ها غیرمستقیم تلقین می‌شود که این روش، روشی است که در آن می‌توانید بسیار ساده و سریع ثروتمند شوید (به نحوه کشیدن گراف‌ها توسط کسی که شمارا پرزنت می‌کند توجه کنید. غیرمستقیم سعی می‌کند به شما بفهماند که می‌بینی؟ به همین سادگی می‌توانی ثروتمند شوی! و در پایان فقط به یک جمله اکتفا می‌کند که کار ساده‌ای نیستا! سخته).

 

وقتی هرم فرومی‌ریزد

 

وقتی هرم به حداکثر رشد خود برسد و تعداد بازاریاب‌ها از حد کشش بازار عبور کند تعداد زیادی بازاریاب تازه‌کار که قصد کسب درآمد دارند نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند، اما سرشاخه‌ها که از سهم فروش تعداد افراد زیادی از زیرشاخه‌های خود بهره می‌برند آسیبی نمی‌بینند. بدین ترتیب پس از مدتی سود زیادی عاید عامه فروشندگان نمی‌شود اما سرشاخه‌ها که تعداد آن‌ها زیاد نیست سودهای کلانی می‌برند.

 

حکم شرعی بازاریابی شبکه‌ای

 

طبق نظر اتفاق علمای شیعه انجام بازاریابی و فروش و گرفتن پورسانت اشکالی ندارد اما اخذ پورسانت بابت فروشی که زیرمجموعه‌ها و زیرشاخه‌های شما انجام داده‌اند اشکال دارد. به‌بیان‌دیگر تنها بخشی از سود که بابت فروش کالا توسط خود شما دریافت می‌شود حلال است و باقی سود (ناشی از فروش توسط زیرمجموعه شما) محل اشکال است.

نمونه فتوای مراجع عظام تقلید (حفظهم الله) نیز به ترتیب زیر است:

آیت‌الله مکارم شیرازی: تنها درصورتی‌که بازاریابی به‌صورت شبکه‌ای و زیرمجموعه‌ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد.

مقام معظم رهبری: این‌گونه معامله وجه شرعی ندارد.

آیت‌الله سیستانی: اگر به‌صورت زنجیره‌ای و هرمی ادامه یابد محل اشکال است.

بنا به فتوای جمهور فقهای شیعه کسب درآمد از محل فروشی که زیرمجموعه‌ها و بازاریاب‌های دیگر انجام می‌دهند شرعاً جایز نیست و مصداق “اکل مال به باطل” است.

در مقاله های دیگر افق اندیشه میتوانید با انواع بازاریابی ها بیشتر آشنا شوید.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه